VAN IN - 's lands grootste leermiddelenmaker en pionier in digitale leerplatformen voor het onderwijs - ziet in de cijfers dat de digitalisering in het secundair onderwijs een blijver is.
Het gebruik van Diddit, haar digitaal leerplatform voor het secundair onderwijs, tekent dit schooljaar gemiddeld +54% meer gebruikers per dag op, in vergelijking met (de Covid-periode van) vorig schooljaar.
In een bevraging geeft 86,5% van 2371 leerkrachten aan in de toekomst nog meer te willen inzetten op blended leren, dus de combinatie van papier en digitaal. De leerkracht kiest daarbij zelf of hij vertrekt van het digitale of van de papieren dragers.
De digitale adoptie van Diddit steeg vanaf de eerste lockdown (noodgedwongen) sterk. Een schooljaar later lijkt de digitalisering duidelijk omarmd in het secundair onderwijs.
Diddit werd nog intensiever ingezet. Het gemiddeld aantal unieke gebruikers per dag nam immers nog substantieel toe in vergelijking met vorig schooljaar, namelijk van 7 893 tot 12147 per dag.
Dat is +54% terwijl er in vergelijking minder contactonderwijs was. Het totaal aantal unieke gebruikers steeg eveneens, met 18%. Het komt er dus op neer dat de gebruikers Diddit meer hebben ingezet.
Als we kijken naar de periode van het contactonderwijs voor alle Vlaamse schoolplichtige leerlingen, met name dan van 10 mei tot 13 juni, zien we dat het gemiddeld aantal gebruikers per dag ongeveer even hoog ligt als het gemiddelde over het hele schooljaar.
Dit bevestigt dat het digitale effectief een blijver is. 75% van de secundaire scholen werkt nu met Diddit, in vergelijking met 70% eind vorig schooljaar. Dat maakt Diddit het meest gebruikte digitaal leerplatform in Vlaanderen.